De succesvolle elevator pitch

De succesvolle elevator pitch, gebruik de pitch voor een onderwerp of jezelf.

Het is altijd handig als je een elevator pitch kan geven, maar hoe doe je dit? Wat is een succesvolle elevator pitch en hoe en wanneer kan je deze het beste geven. In deze blog gaan we dieper op deze manier van een pitch in. 

Wat is de betekenis van een Elevator Pitch? 

In sommige gevallen wordt een elevator pitch ook wel een elevator speech genoemd. Bij de pitch komt het er op neer dat je in een korte periode iets aan een ander kan duidelijk maken. Het verhaal gaat, dat het idee van de elevator pitch was ontstaan bij de investeerders branche. Vaak was het moeilijk om in contact te komen met een investeerder, maar je had soms wel de mogelijkheid om samen in de lift te zitten. Je had dan maximaal 60 seconden om je idee te vertellen en de investeerder enthousiast te maken voor jouw idee. Deze pitch werd later bekend als de elevator pitch, oftewel een korte pitch. 

Wanneer geef je een elevator pitch?

Deze vraag is eigenlijk vrij makkelijk te beantwoorden, het geven van een elevator pitch kan eigenlijk overal plaatsvinden. De locatie kan een op een beurs zijn, tijdens een presentatie, op een meeting, bij de koffiemachine, bij een netwerkborrel of netwerkmeeting.

Je kan dus overal pitchen, maar het is belangrijker om te weten wat je gaat pitchen!     

Wat gaat je pitchen?

Om te weten wat je gaat pitchen is het belangrijk om te weten wat je wilt bereiken met de pitch? 

  • Is het een persoonlijke pitch? (bijvoorbeeld een pitch over jezelf) (waarom?)
  • Is het voor je werk? (waarom?)
  • Wil je een product of idee verkopen? (welke of wat?)
  • Of iets anders?

Als je dit weet dan kan je weer een stap verder. Bedenk bij het maken van een elevator pitch dat je een ander in een korte tijd enthousiast moet maken en moet triggeren. Om iemand enthousiast te maken moet je weten wie je publiek is. Zorg bij het maken van de pitch dat je deze afstemt op degene aan wie je het wil vertellen...ken je publiek en richt je hierop! Jij wilt hun interesse wekken. 

 

Het is belangrijk om altijd een aantal goede elevator pitchen te hebben en deze te gebruiken. Soms komt de kans voor het geven van je pitch onverwachts. Oefen ze regelmatig en zorg dat je ze geperfectioneerd. Probeer je pitch eens een keer uit bij iemand die je kent en vraag naar de feedback. Dit is perfect om te oefenen en de pitch te verbeteren. Mocht je meer willen weten over het belang van feedback krijgen, lees dan eens onze blog over “feedback krijgen is goed voor je carrière.

 

We hebben je hopelijk met deze blog over de elevator pitch kunnen triggeren en enthousiast kunnen maken om zelf een succesvolle elevator pitch te maken. Succes!

Hieronder staan nog een paar tips voor je:

  • Praat niet te snel
  • Praat duidelijk, oefen dit eens hardop!
  • Heb je niet genoeg tijd voor je pitch, zorg dat je een zaadje plant bij de andere en dat ze later vragen hebben of erover gaan nadenken en je benaderen….en toevallig heb jij de oplossing
  • Geef een visitekaartje of zorg dat ze je makkelijk kunnen bereiken. Of zorg dat jij ze kan bereiken. 
  • Zorg je hun aandacht hebt weten te trekken.
  • De elevator pitch duurt niet lang, oefen deze regelmatig
  • Maak meerdere elevator pitchen en verbeter ze. 

Voorbeeld elevator pitch

Hieronder staat nog een voorbeeld van een korte elevator pitch.

 

Bedrijf x is al ruim 30 jaar hét adviesbureau met ervaring op het gebied van organisatorische vraagstukken.

De ervaren specialisten van bedrijf x kunnen uw organisatie verder helpen met alle uitdagingen van uw organisatie. Doordat bedrijf x een van de grootste adviesbureaus is in de Benelux kunnen wij de juiste specialisten inzetten. Samen met u werken we aan heldere en duidelijke oplossingen waar u ook echt wat aan heeft.

 

“Voor uw uitdaging hebben wij de oplossing”

 

Meer informatie:

Wat zegt het woordenboek Encyclo.nl over de elevator pitch? klik op de link voor meer informatie hierover.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.