SWOT analyse

Een SWOT analyse is een veelgebruikte methode om je markt in kaart te brengen. Wat zijn de interne en externe factoren voor jouw bedrijf die jouw speelveld bepalen? Het woord SWOT staat voor: Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats. Maar hoe zet je deze goede SWOT analyse in?

Hoe gebruik je een SWOT analyse?

Zoals al aangegeven staat SWOT voor een aantal Engelse woorden. Welke betekenen:

  • Strengths - Sterke punten
  • Weaknesses - Zwakke punten
  • Opportunities - Kansen
  • Threats - Bedreigingen

In het Nederlands wordt de SWOT ook wel eens de Sterkte - Zwakte analyse genoemd. De SWOT analyse is een analyse van je Interne factoren (Sterke en Zwakke punten) en de externe factoren (Kansen en Bedreigingen).

Interne analyse

Bij de interne analyse kijk je naar sterke en zwakke punten van je bedrijf. Enkele voorbeelden van de interne analyse zijn:

Sterke punten: naamsbekendheid, hoge kwaliteit, goede locatie (aanvoer producten), Flexibel

Zwakke punten: duur personeel, oude machines, geen kennis marketing, verloop personeel, matige financiën

Externe analyse

Bij de externe analyse kijk je naar de kansen en bedreigingen van de markt (externe omgeving). Enkele voorbeelden van de externe analyse zijn:

Kansen: Groei economie, betreding nieuw segment, veranderende behoefte consument, snelle innovaties, internationale groei, samenwerking (partnership) 

Bedreigingen: sterke concurrentie (lage lonen landen), overheid (regelgeving), hoge macht afnemers, weinig marge op producten, snelle innovaties (substitutie producten)

Wat is het nut van een SWOT analyse?

We hebben al aangegeven dat de SWOT analyse gebruikt wordt om de markt in kaart te brengen, maar waarom zou je dit eigenlijk doen? Het is een beetje een open deur, maar stel je voor dat jij ergens je geld of tijd in wilt investeren dan wil jij graag weten of dit niet zonde van je tijd of geld is. Om dit te onderzoeken kan je de SWOT analyse toepassen. Met de SWOT analyse breng je alle relevante onderwerpen, zowel intern als extern in kaart. Je kan de SWOT eigenlijk zien als een soort basis van een marktonderzoek. Veel mensen denken dat ze geen SWOT analyse moeten maken aangezien ze de markt al kennen. Met een goede SWOT analyse kijk je vanuit meerdere kanten naar de markt en wordt je getriggerd om na te denken over alle relevante onderwerpen. Om een SWOT analyse nog beter te maken dien je dit met meerdere mensen te doen. Door meerdere mensen van andere afdelingen hierbij te betrekken krijg je een beter inzicht in je markt. Op deze manier weet jij of het interessant is om je tijd of geld erin te investeren of dat je nog beter even naar iets anders kan zoeken.


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.